سالادهای رژیمی

شما با خوردن سالاد چاق هم می‌شوید. درست است بیشتر افراد باور دارند که خوردن سالاد باعث می‌شود در مدت کوتاهی لاغر شوند؛ اما سالادهای رژیمی تنها بخشی از انواع سالادها هستند. بسیاری از آن‌ها می‌توانند پرکالری و مقدار چربی زیادی داشته‌باشند. در این مطلب دسپخت در مورد سالادهای رژیمی صحبت می‌کنیم و برایتان می‌گوییم که حضور آن‌ها در کاهش وزن چقدر موثر است. در کنار معرفی چندین نوع سالاد به شما می‌گوییم که چطور یک سالاد اختصاصی برای خود یا دیگران درست کنید.

حضور سالادهای رژیمی چه تاثیری دارد؟

بخش زیادی از سالادهایی که آماده می‌شوند، کالری کمی دارند و می‌توانید به آن‌ها به‌عنوان یک وعده اصلی کم‌کالری اما کامل نگاه کنید. آن‌ها متنوع هستند و یکی از خوراکی‌هایی به حساب می‌آیند که می‌توانید مواد داخل آن را به سلیقه خود تغییر دهید. همین مساله افراد زیادی را متقاعد می‌کند که به سراغ آن بروند.

البته زمانی‌که تصمیم می‌گیرید سالادهای رژیمی را در وعده‌های غذایی خود جا دهید؛ پرسیدن نظر متخصصان را نادیده نگیرید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند در این غذا از موادی استفاده کنید که برای بدنتان مفید هستند و سلامتتان را تضمین می‌کنند.

سالادهای رژیمی
انواع سالادهای رژیمی

انواع سالاد

اولین دسته‌بندی که سالادها را از هم جدا می‌کند، مقدار کالری دریافتی از آن‌ها است. بعضی از آن‌ها سرشار از چربی و پروتئین هستند و یک وعده کامل به حساب می‌آیند. در مقابل این گروه، سالادهای رژیمی قرار دارند که معمولا از میوه‌ها و سبزیجات تهیه می‌شوند. از آن‌جایی که این مواد کالری کمی دارند، سالادی هم که با این مواد درست می‌کنید، کم‌کالری خواهندبود.

دسته‌بندی دیگری که سالادها را به ۳ قسمت تقسیم می‌کند، مواد اولیه آن است. میوه‌ها، سبزیجات و مواد پروتئینی ۳ دسته‌ای هستند که می‌توانید با آن‌ها سالاد درست کنید.

سالاد سبزیجات

وقتی اسم سالاد می‌آید، اکثر افراد یاد سبزیجات می‌افتند. این فکر درست و بیشتر موادی که در سالادها استفاده می‌شود، سبزیجات است. بعضی افراد آن‌ها را به شکل خام در سالاد می‌ریزند. بعضی دیگر ترجیح می‌دهند که آن‌ها را بخارپز و سپس، با سس نوش جان کنند. این منابع غذایی فیبر و آنتی‌اکسیدان بالایی دارند که کمک می‌کنند سیستم گوارش سالمی داشته‌باشید.

سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و کلم برگ‌های پهنی دارند و می‌توانید به آن‌ها به‌عنوان یک منبع کامل از ویتامین‌های مختلف نگاه کنید. علاوه بر این سبزی‌ها، خیار، گوجه فرنگی، هویج، فلفل و پیاز هم گزینه‌هایی دیگری هستند که در سالادهای رژیمی خواهیددید.

سالاد گوجه فرنگی و اسفناج

این سالاد ساده است اما فیبر بالایی دارد. به اندازه دلخواه اسفناج، گوجه فرنگی و خیار خرد کنید. سپس، هویج را بپزید تا کمی نرم شود. در نهایت، این مواد را به هم اضافه کنید و با سرکه بالزامیک، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه برای آن یک سس خوشمزه درست کنید.

سالاد جوانه گندم

هویج، سیب‌زمینی و نخود فرنگی را بپزید. مقداری آب در قابلمه بریزید و آن‌ها را آبپز کنید. حالا مقداری روغن زیتون و آبلیمو را با هم ترکیب کنید تا یک سس خوشمزه به دست بیاید. در ادامه، سس را به همراه جوانه گندم به سایر مواد اضافه کنید. سالاد جوانه گندم یکی از سالادهای رژیمی است که فیبر بالایی هم دارد.

سالاد کاهو و ذرت

یک مدل دیگر برای سالادهای رژیمی مخلوط کاهو و ذرت است. البته در کنار آن‌ها، مواد دیگری مانند گوچه فرنگی، نخود فرنگی و پیازچه هم باید بریزید. برای تهیه سس این سالاد به سس مایونز نیاز دارید که ریختن ماست چکیده هم باعث می‌شود کالری کمتری دریافت کنید. در مطلب دیگری انواع سالاد کاهو را برایتان آورده‌ایم که بهتر است نگاهی به آن بیاندازید تا از میانشان سالادهایی را پیدا کنید که دوست دارید.

سالاد سبزیجات بخارپزشده

برای بعضی افراد هضم مواد خام سخت است. اگر در این شرایط می‌خواهید رژیم بگیرید، به سراغ آبپز کردن مواد بروید. موادی مانند نخود فرنگی، هویج، کدو سبز، کلم بروکلی و پیازچه را با مقداری آب بپزید. سپس، چند تخم مرغ به آن‌ها اضافه کنید تا مانند کوکو درآیند. حالا یک سالاد خوشمزه دارید که هضم آن آسان است.

سالاد میوه

علاوه بر سبزیجات، میوه‌ها هم می‌توانند یک گزینه عالی برای تهیه سالادهای رژیمی باشند. کافی است بدانید کدام‌یک از آن‌ها در کنار سایر میوه‌ها مزه خوبی دارند. آن‌ها را با هم ترکیب کنید و با زدن یک چاشنی عالی، سالاد خوشمزه‌ای درست کنید.

سالادهای رژیمی
انواع سالادهای رژیمی

سالاد اسفناج و انار

قارچ، گلابی، اسفناج دانه‌های انار را با پنیر فتا در یک ظرف بریزید. سپس، آب لیمو ترش را بگیرید و به همراه سرکه بالزامیک، روغن زیتون، نعنا خشک، خامه، نمک و فلفل سیاه یک سس درست کنید. حالا این سس را داخل مواد سالاد بریزید و هم بزنید. چند دقیقه صبر کنید تا مزه مواد با هم ترکیب شوند و سپس، سالاد را میل کنید.

سالاد انار، چغندر و پنیر فتا

۱ پیمانه آب انار را با آب لیمو ترش و شکر مخلوط کنید. سپس، آن‌ها را روی حرارت بگذارید تا غلیظ شوند. هنگامی که این مواد سرد می‌شوند، به سراغ مواد دیگر بروید. دانه‌های زیره برشته را با برگ جعفری، نعنا، چغندر پخته، کاهو و دانه‌های انار ترکیب کنید. سپس، سس را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید.

سالاد هویج و عدس

عدس سرشار از آهن است و پروتئین بالایی هم دارد. مقداری عدس را بپزید و سپس، با هویج تفت‌داده شده در یک ظرف بریزید. حالا، پیاز قرمز، پنیر فتا و کاهوپیچ را خرد و به آن‌ها اضافه کنید. در نهایت، روغن زیتون، برگ نعنا خردشده، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه را به‌عنوان سس روی سالاد بریزید.

سالاد چند میوه

اگر در خانه چندین مدل میوه رنگارنگ دارید، یک سالاد رژیمی خلاقانه در انتظار شما است. ترکیب توت فرنگی، کیوی، آناناس، انبه، موز و انگور یک سالاد جدید به شما می‌دهد که میان‌وعده پرانرژی به حساب می‌آید. بعد از خرد و مخلوط کردن آن‌ها، مقداری آبلیمو ترش را به عسل اضافه کنید و روی این میوه‌های خردشده بریزید.

سالاد پروتئین

اگر می‌خواهید سالاد رژیمی شما یک وعده پرپروتئین را جبران کند، موادی مانند مرغ و لوبیا را فراموش نکنید. حضور این مواد استخوان‌های سالمی به شما می‌دهد. علاوه‌براین، با این مدل سالاد دیگر احساس ضعف و گرسنگی ندارید. بلکه همان عملکردی را که در گذشته‌داشتید، حفظ می‌کنید. در ادامه، چند مدل سالاد با موادی مانند مرغ و ماهی را معرفی می‌کنیم.

سالاد با مرغ

سینه مرغ و نخود را آبپز کنید تا نرم شوند. سپس، به‌ آن‌ها پیاز قرمز، اسفناج خام، روغن زیتون و ادویه دلخواه اضافه کنید. بعد از مخلوط کردن، سالاد رژیمی شما آماده است. به دلیل حضور سبزی و مرغ در این ترکیب خیالتان راحت باشد که کالری کمی دریافت می‌کنید. علاوه‌براین، ترکیبات این سالاد به شما سیستم گوارشی، پوست و موی سالمی را هم هدیه می‌دهد.

سالاد رژیمی دومی که می‌توانید با مرغ تهیه کنید، باید همراه سیب و خیار باشد. سپس، ماست یونانی، پودر سیر و خردل را به‌عنوان سس با هم مخلوط و به مواد اضافه کنید.

سالاد مرغ دیگری که ارزش امتحان کردن دارد، از سینه مرغ آبپزشده، کاهو، پنیر، آووکادو، انگور سیاه، روغن زیتون و کنجد تهیه می‌شود. برای مزه‌دار کردن بهتر به این ترکیب نمک و فلفل سیاه هم اضافه کنید. البته اگر به انگور سیاه یا آووکادو دسترسی نداشتید، به‌ترتیب به جای آن‌ها، کشمش خیس‌خورده و پیازچه بریزید.

سالادهای رژیمی
انواع سالادهای رژیمی

سالاد با ماهی

در دستور اول تهیه سالاد با ماهی، مقداری نخود را بپزید و سینه مرغ را آبپز کنید. سپس، آن‌ها را با هویج، پیاز، خیار و فلفل دلمه‌ای مخلوط کنید. در نهایت، آبلیمو، جعفری، روغن زیتون و خردل را روی این ترکیب بریزید و هم بزنید. حالا یک سالاد رژیمی با ترکیبات خوشمزه دارید.

با ماهی سالمون هم یک سالاد رژیمی و کم‌کالری می‌توانید داشته‌باشید. بعد از این‌که این ماهی را آماده کردید، بقیه مواد را ابه آن اضافه کنید. تفاوتی ندارد از کدام روش آبپز یا کبابی کردن ماهی استفاده می‌کنید. خیار، کاهو، مقداری گردو یا فندوق را در ظرف ماهی بریزید و با روغن زیتون، شوید تازه و آبلیمو آن‌ها را مزه‌دار کنید.

اگر میگو هم دارید، می‌توانید سالادی خوشمزه درست کنید. بعد از این‌که میگوها را آماده کردید، پیاز، آووکادو و گوجه فرنگی را خرد و به آن اضافه کنید. سپس، با جعفری، آب لیمو ترش و روغن زیتون یک سس خوشمزه اما کم‌کالری برای آن درست کنید.

اگر گل کلم و تن ماهی در خانه دارید، از آن‌ها هم یک سالاد خوشمزه درست کنید. کافی است اول کل کلم را کمی بجوشانید تا نرم شود. هنگام جوشیدن مقداری نمک هم به آن اضافه کنید. سپس، تن ماهی، زیتون، خیارشور، نخود فرنگی و فلفل دلمه‌ای را به آن‌ها اضافه کنید. در نهایت، هم سرکه و روغن زیتون هم بریزید تا این سالاد شما عطر و طعم فوق‌العاده‌ای پیدا کند.

سالاد با گوشت

اسم استیک با چربی و کالری بالا در حافظه‌ها ثبت شده‌است؛ اما اگر دلتان می‌خواهد به سراغ سالادهای رژیمی بروید و در کنار آن، خوشمزگی استیک را هم داشته‌باشید؛ این سالاد را درست کنید. مقداری گوشت گوساله با چربی کم بگیرید. سپس، آن را با پودر سیر، سرکه سیب و آب لیمو ترش مزه‌دار و در نهایت سرخ کنید. بعد از برش زدن به شکل دلخواه، گوجه گیلاسی، خیار، اسفناج، روغن زیتون و پیاز قرمز را به آن اضافه کنید و هم بزنید. اگر آووکادو هم دارید، در این سالاد بریزید تا مزه خوبی را زیر دندان‌هایتان احساس کنید.

سالاد با حبوبات

لوبیا سفید سرشار از منیزیوم است که خوردن آن کمک می‌کند عروق سالمی داشته‌باشید. لوبیاها را آبپز کنید تا نرم شوند. سپس، به آن و اسفناج مقداری روغن زیتون و آبلیمو اضافه کنید و همب زنید. البته اگر اسفناج نداشتید، مقداری کرفس به این سالاد خود اضافه کنید.

با لوبیا سفید، قرمز و سبز هم یک نوع سالاد دیگر هم می‌توانید درست کنید. آن‌ها را بپزید و سپس، مقداری هویج را به شکل دلخواه خرد کنید و تفت دهید. حالا مقداری گوجه فرنگی، پنیر موزارلا، را با خردل، روغن زیتون، پونه کوهی، نمک و فلفل سیاه مخلوط و به مواد قبلی اضافه کنید. سالاد ۳ لوبیای شما آماده است.

در این مطلب دسپخت چند مدل سالاد مختلف با مواد اولیه متفاوت را برایتان نام بردیم. شما آزادید که این مواد را تغییر دهید اما اگر مشکل خاصی دارید، حتما قبل از انجام این کار، با پزشک مشورت کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. اگر سالادهای رژیمی دیگری هم می‌شناسید، اسم، مواد اولیه و سس آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا