خشک شدن کیک بعد از پخت

با هزار امید چای دم می‌کنید که با کیک تازه از فر درآمده نوش جان کنید؛ اما با گذاشتن اولین تکه آن در دهانتان متوجه خشکی آن می‌شوید. علت خشک شدن کیک تحت تاثیر یک عامل نیست که بخواهید آن را رعایت کنید و همیشه یک کیک بی‌نقص داشته‌باشید. بلکه چندین عامل مختلف روی این مساله اثر می‌گذارند. حتی گاهی اوقات هیچ نکته‌ای را جا نینداختید اما کیک تصمیم می‌گیرد که خشک شود.

برای این‌که هیچ بهانه‌ای دست کیک ندهید، در ادامه این مطلب دسپخت، علت خشک شدن کیک را برایتان آورده‌ایم. به شما می‌گوییم چه عواملی، باعث این اتفاق شده‌اند و شما با انجام چه کارهایی می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید. در نهایت، یک کیک تازه و نرم را همراه با نوشیدنی دلخواهتان نوش جان کنید.

۱. آرد زیاد در کیک ریخته‌اید

اگر بیش از اندازه در کیک آرد بریزید، مایه آن خشک می‌شود. سپس، این مایه بعد از پخت هیچ نرمی ندارد. برای جلوگیری از این اتفاق، آرد را در چند مرحله داخل مواد کیک بریزید. بعد از ریختن، با لیسک هم بزنید و غلظت آن را چک کنید. اگر مایه به‌راحتی و سریع از لیسک جدا شد، باید آرد بیشتری اضافه کنید؛ اما زمانی‌که احساس کردید سرعت این کار کم شده‌است، دیگر مایه کیک آماده است.

۲. مقدار مایعات کیک کم بود

مقدار همه مواد زیاد است اما مایعات آن مانند روغن و شیر را کم ریخته‌اید. در این زمان، مایه غلیظی به دست می‌آورید که به‌سختی می‌توانید آن را داخل قالب بریزید. همیشه تناسب میان اندازه مواد را رعایت کنید تا دچار این مشکل نشوید. البته اگر در انتهای کار متوجه غلیظ بودن شدید، کم‌کم مقداری شیر یا روغن بریزید و خوب هم بزنید تا با بقیه مواد کیک ترکیب شوند.

۳. کیک به مدت طولانی در فر مانده‌است

مدت زمان پخته شدن کیک مشخص است و نمی‌توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید. اگر کیک بیشتر از زمان موردنیاز در فر بماند، خشک می‌شود. بهتر است بعد از بررسی پخته بودن یا نبودن آن، فر را خاموش کنید و تنها ۵ دقیقه در فر خاموش و در باز بگذارید. سپس، آن را بیرون آورید و در هوای آزاد قرار دهید.

علت خشک شدن کیک
چرا کیک خشک می‌شود؟

۴. هنگام پخت چند بار در فر را باز کردید

در نیم ساعت اول پخت به‌هیچ‌وجه در فر را باز نکنید. اگر می‌خواهید ببینید فر روشن است یا خیر، چراغ را روشن و از روی شیشه نگاه کنید. بعد از گذشت این زمان می‌توانید یک بار در فر را باز کنید تا ببینید کیک تا چه اندازه پخته شده‌است. انجام چند باره این کار دمای هوای داخل فر را کم و زیاد می‌کند و همین مساله علت خشک شدن کیک شما است.

۵. اندازه قالب مناسب مقدار مایه کیک نیست

زمانی‌که در حال تهیه کیک هستید، نباید مناسب بودن قالب آن را فراموش کنید. اگر قالب شما بزرگ باشد، مایه کیک در کف آن پهن می‌شود. اگر هم کوچک باشد، کیک در حالت خود باقی می‌ماند و پف خود را از دست می‌دهد. زمان انتخاب قالب باید مایه شما تا نصف آن را پر کند و بقیه فضای خالی قالب برای پف کردن آن باقی بماند.

۶. تخم مرغ کمی استفاده کرده‌اید

کیک نرم و پفکی نیازمند تخم مرغ است. زمانی‌که قصد تهیه یک کیک متوسط را دارید، حداقل ۴ تخم مرغ احتیاج خواهید داشت. یک یا دو تخم مرغ برای پنکیک یک گزینه مناسب است اما یک کیک عصرانه با ۴ تا ۵ تخم مرغ عالی می‌شود.

۷. دمای فر بسیار کم یا زیاد است

فر را به مدت یک ربع قبل از گذاشتن کیک در آن گرم کنید. معمولا دمای ۱۵۰ درجه برای گرم کردن کافی است؛ اما زمانی‌که کیک را داخل آن گذاشتید، دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برای پخت لازم است. البته بهتر است به میزان حرارتی که فر شما دارد هم توجه داشته‌باشید. حرارت بسیار پایین یا بسیار بالا از علت خشک شدن کیک است.

علت خشک شدن کیک
چرا کیک خشک می‌شود؟

۸. بیکینگ پودر زیادی ریخته‌اید

بیکینگ پودر به کیک شما پف می‌دهد اما اگر می‌خواهید این پف از بین نرود، به اندازه بریزید. معمولا یک قاشق غذاخوری برای یک کیک اسفنجی کافی است اما اگر کیک شما بزرگ‌تر یا کوچک‌تر است باید مقدار آن را هم زیاد و کم کنید. بعضی افراد به جای بیکینگ پودر از جوش شیرین استفاده می‌کنند. این ماده پف بیشتری به کیک‌تان می‌دهد اما استفاده زیاد از آن باعث می‌شود که همه پف کیک از بین برود و خشک شود. معمولا جوش شیرین باید نصف اندازه بیکینگ پودر باشد.

در این مطلب دسپخت در مورد علت خشک شدن کیک صحبت کردیم. به ۸ موردی اشاره کردیم که در تهیه کیک باید به آن‌ها دقت کنید. تغییر در هر یک از آن‌ها می‌تواند یک کیک خشک و بدون پف به شما تحویل دهد. اگر نکته دیگری می‌دانید که باعث خشک شدن کیک می‌شود، برایمان بنویسید تا به مقاله اضافه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا